Talarna från höger: Robin Holmberg (M), KSO i Ängelholm, Peter Danielsson (M), KSO i Helsingborg, Jan Björklund (S), oppositionsråd i Ängelholm och Mikael Henrysson (SD), kommunstyrelsens ordförande i Bjuv.

Uppdaterad NÄRINGSLIV På måndagen tillkännagav sju medlemmar i Familjen Helsingborg – däribland Bjuv – att man avser bilda ett gemensamt bolag som ska köpa nedläggningshotade flygplatsen Ängelholm-Helsingborg från dess nuvarande ägare Peab.
Helt i linje med det en känd omvärldsanalytiker för några år sedan förutspådde så är Bjuvs kommun på väg att övergå från att vara ett rent industrisamhälle till att bli en attraktiv boendekommun. Antalet som flyttar in till kommunen är definitivt i stigande.

Genom att utmärka sig bland de kommuner som nu ger sig in i affären med att rädda den för regionen så livsviktiga flygplatsen Ängelholm-Helsingborg, får också näringslivet – inklusive det i Bjuvs kommun – sig en välbehövlig skjuts framåt.

På måndagens presskonferens på flygplatsen tillkännagavs det att SAS och även Amapola i samarbete med BRA börjar flyga igen redan den 15 juni.

För Bjuvs del handlar räddningsinsatsen inledningsvis om 1,1 mkr.

”Visar på styrka”
- Som kommunstyrelsens ordförande i Bjuv ser jag vikten av att infrastrukturen fungerar i regionen och vikten av att kommuner i Familjen Helsingborg visar styrka i ett svårt beslut, som kommer göra skillnad för vår region, säger Mikael Henrysson (SD), kommunstyrelsens ordförande i Bjuv.

- Det är glädjande att vi nu hittat en lösning som innebär att vi tryggar driften och den fortsatta verksamheten för Ängelholm-Helsingborgs flygplats. Tillsammans bildar vi sju kommuner ett gemensamt bolag som från och med den 1 september tar över driften och ägandet. På så sätt kan vi trygga flygplatsen som viktig infrastruktur för många som bor och verkar i Nordvästra Skåne, sa Robin Holmberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Ängelholms kommun.

”Alternativ saknas”
- Flygplatsen är viktig för invånarna och näringslivet i nordvästra Skåne eftersom det i dagsläget inte finns konkurrenskraftiga alternativ för att ta sig mellan vår region och Stockholm. Utan flygplatsen skulle vår regions attraktivitet och konkurrenskraft minska, sa Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg och ordförande i Familjen Helsingborg.

- Flygplatsens vikt och betydelse betonades även av Johan Olsson Swanstein (M), kommunstyrelses ordförande i Båstad kommun,

- Även om Perstorps del i affären är liten så är det viktigt för oss att vara med då det möjliggör även för vårt näringsliv i vår kommun att fortsätta utvecklas, sa Torgny Lindau (PF), kommunalråd i Perstorps kommun.

Synkroniseringseffekter
- Att köpa och driva en flygplats tillhör inte direkt kärnverksamheten för en kommun. För just Klippans kommun finns det dock bl.a. många synkroniseringseffekter med Ljungbyheds flygplats både inom flygskoleverksamheterna men också med vår gymnasieutbildning på Flygteknikcentrum, sa Hans-Bertil Sinclair (M) kommunstyrelsens ordförande i Klippans kommun.

- Flygplatsen är viktig för hela regionen. I slutändan skulle en nedlagd flygplats sannolikt betyda mindre skatteintäkter och därmed mindre pengar till vård, skola och omsorg, avslutade Peter Schölander (M), kommunstyrelsens ordförande i Höganäs.

Stöd från regionen tänkbart
Med alla sannolikhet kommer Region Skåne att skjuta till ett antal miljoner kronor från utvecklingsnämnden till flygplatserna i Ängelholm och Kristiansad till hösten. Det skriver SVT på tisdagen. Först ska dock respektive kommunfullmäktige ha godkänt köpet och blir det ja så är stödet förenat med miljökrav som att byta ut fossila drivmedel mot grönare alternativ. Och om företaget går med vinst så ska pengarna från regionen betalas tillbaka.

MRG