Bilen Lars Östring tänker erövra rallyvärlden med är en Ford Escort Cosworth WRC med en supervass motor. Foto: Lars Svendsen.

BILLESHOLM För För tio år sedan slutade Lars Östring köra rally. Han hade vunnit en lång rad imponerande priser och lade av ”med flaggan i topp”.
Nu är den gamle rallykungen tillbaka på banan. Med en ny, supervass bil och med siktet inställt på prispallen.

Lars Östring har kört mer än 400 lopp under första delen av sin rallykarriär som började 1983 och slutade 2003. Bilen på den tiden var tvåhjulsdriven. Pokalerna som trängs på vitrinskåpet hemma i vardagsrummet talar sitt tydliga språk. Guldskimrande, silverdito.

- De där är bara de finaste priserna, förklarar Lars Östring. De i guld fick jag när jag blev distriktsmästare i Södra bilsportsförbundet, som jag tillhör.

Lars räknar och konstaterar att det sammanlagt under första delen av karriären blev 7 guld, 2 silver och 2 brons. Inte fy skam till karriär, om han får säga det själv.

En karriär som Lars gav upp när han var på toppen.

Suget tog överhand
- När ska man sluta om inte då, säger han. Jag slutade för att istället hjälpa mina flickor köra go kart, säger Lars Östring. De var då i 13-14 årsåldern och för den ena, Ellinor, blev det snart allvar.

- Jag var hennes mekaniker och när jag kommit in i go kart-kretsen köpte jag en egen och tävlade 6-7 år själv. Att köra go kart är en bra ”förarskola”. Man tränar disciplin och ”kör av sig” på banan istället för i den allmänna trafiken.Så småningom slutade dock både Ellinor och Lars köra och tankarna på att köra rally dök upp hos Lars igen.

- Till sist blev suget för stort, berättar han. Jag ville testa igen. Jag har aldrig sålt min gamla bil - en Ford Escort RS 2000 - och på vintrarna har jag kört till exempel kört den på Hjälmsjön på isen.

Men den gamla var ju tvåhjulsdriven och nuförtiden är det fyrhjul som gäller. En rallykompis som gått i pension hade en bil - En Ford Escort Cosworth WRC - som jag tyckte skulle vara perfekt för min comeback. Den bara stod där oanvänd och jag tjatade och tjatade på honom tills jag till slut fick köpa den.

Nya utmaningar
Lars nya ögonsten, som han mekar med så fort han kan, för att få den i ett perfekt skick, har en väldigt skarp turbomotor på 335 HK och 600 NM, med ett vridmoment och toppfart på 200Km/tim.

När den drar iväg är det som en hästspark, säger Lars. Då går det undan. Vi har mätt att den går från 0 till 100 på 4 sekunder!

Bilen har en sekventionell växellåda. Växlarna ”hoppar” från det ena läget till det andra. Vid varje övergång låter det som att någon skjuter skarpt och det händer att folk i publiken inte är förberedda på det, utan nästan faller bakåt av förskräckelse.

Trea i Ljungbyhed
Lars Östring har kört ett rally i år – Lille Mats i Hässleholm – men då fick han bryta eftersom bilen gick sönder. 

Den sista juni var det dags för andra försöket, på Ljungbyheds Rallysprint på den f.d. flygflottiljen i Ljungbyhed. Sextiosex ekipage hade anmält sig till start och trots att himlen öppnade sig och det snart var lika blött uppifrån som underifrån så gick det bra för Lars.

- Att köra fyrhjulsdrift kändes som en ny utmaning för mig, säger Lars. Det var spännande att testa mig mot killarna som är vana att köra turbobil.

- Jag kom på tredje plats och fick på köpet bevis på att jag behärskar underlaget och håller jämna tider i varven. Bra saker att veta för fortsättningen.

- Jag kommer visserligen inte att köra alla lopp i serien, som pågår under ett år. Det har jag helt enkelt inte tid med p.g.a. jobbet och allt annat.  Men det är ändå bra att ha koll, säger Lars.

Asfaltrally nästa
Lars Östring formar sin egen bil. Han säger att den är lättkörd och att han vågar satsa med den. Under karriären har inga allvarliga olyckor inträffat. Han har slagit i någon sten eller stubbe ibland. Fått några mindre törnar, men inte skadats i egentlig bemärkelse.

Med störtbågar och all annan utrustning är det inte mycket utrymme kvar för föraren inuti bilen. Foto: Lars Svenden.

- Jag känner mig trygg i min bil och håller nu på att sortera ut den så den blir lämplig för asfaltrally. Jag bygger om, justerar, trimmar – så att den passar mig. Jag bollar med olika saker för att verkligen hitta det bästa för mig.

- Nöjd är jag när jag fått den att spinna som en katt och gå dit jag vill!

Söker gränsen
Idag är Lars Östring en mycket erfaren rallyförare. Till skillnad från en del yngre förare pressar han inte på i alla lägen utan kör mycket på erfarenhet och rutin också. Men visst, ibland smäller det.

- Det gäller att hitta den rätta balansen, säger han. Man letar efter läget där gränsen går mellan det säkra och det vågade. Kör så nära 100 procent som det går, förklarar Lars.

Nu laddar Lars Östring för nästa lopp, Österlen Sprinten på Svampabanan i Tomelilla den 12 juli. Jobbet med den egna elfirman läggs då tillfälligt på hyllan.

- Det här är mitt liv, säger Lars Östring. Det har det alltid varit.

- Det är helt enkelt här jag får MIN adrenalinkick, avslutar han.

 

Marianne Rönnberg Galmor