BILLESHOLM Jag träffar Dennis Weberg i hans föräldrarhem i Åvarp en mulen sensommardag med regnet hängande i luften. Det är här han gillar att bygga egendesignade motorcyklar.

- Jag har tyckt om custom-motorcyklar och tatueringar ända sen jag var liten, berättar Dennis Weberg.

Det kan Dennis föräldrar intyga. Han började meka nästan innan han började gå, och ett av de första orden han lärde sig var "tatujering".

Idag kan han säga att det han drömde om som liten blivit verklighet. En hoj som han själv konstruerat och byggt står på gården. Och kroppen är prydd av tatueringar.

Färdiglekt
Dennis Weberg hade först en sporthoj som han "lekte av sig" på. Men idag är det inget för honom.

- Nu för tiden är det är roligare med nåt som går långsammare och ser häftigare ut. Med sporthojar kör man bara för fort, säger Dennis med glimten i ögat.

Slumpen avgjorde
Idag kör Dennis Weberg en hemmabyggd hoj istället.

- Det var en ren slump att det blev den här motorn och ramen. Jag kom över ett påbörjat projekt med inhandlade grejor. Hade jag börjat själv från scratch så hade det kanske sett ut så ifrån början.

Det är Bobberstuk på motorcykeln. Namnet Bobber kommer ifrån hästsportens värld i USA,från tiden runt Andra världskriget. Man skulle ha så lätta ryttare och så lite packning som möjligt för att det skulle gå fortare. Tänket kom så småningom in i motorcykelvärlden när man körde flat-track racing.

Lätt och fort
Man säger att man har bobbed, bobbat, motorcykeln. Vilket betyder att man tar en originalmotorcykel och plockar av så många delar som möjligt för att den ska gå så snabbt det bara går. Det är i stället för att trimma för det har man inte råd med.

Att bobba har med tiden blivit en egen trend inom motorcykelvärlden. En trend som just nu är väldigt het.

- Motorn på hojen är en Harley-Davidson sportster 1200 kubik -04 med en gummihängd motor med 67 hästar. Den är en lillebror till de stora bigtwin-motorerna som Harley har, fyller Dennis i.

Veteranmarknad
- Bensinkranen kom jag också över av en slump. Jag och pappa var på en veteranmarknad i Höör, där vi träffade en man från Göteborg som sysslade med engelska motorcyklar och hade en kran i mässing han ville sälja.

- Det är ett snyggt material,  tänkte jag, och det passar bra ihop med lacken.

Tanken är att det ska bli mer mässingsdetaljer på motorcykeln i framtiden. Framfälgen, ram, gaffel, hastighetsmätare och bakskärm

Valsad plåt
Sadeln är gjord av en valsad plåt med en pålimmad tunn skummgummibit fastsydd med ett lädersnöre. Även elsystemet, som han lagt under sadeln vid oljetanken för att man lätt ska komma åt det, har Dennis byggt själv. Kablarna går i ramen för att det ska så "rent" ut som möjligt. Inget är "bult on", allt måste anpassas. Det är som ett pussel som inte är färdigt. Man får slipa lite och svetsa nya fästen, berättar Dennis.

- Många kör för att de tycker att det är roligt, vilket för mig är det sekundära. För mig är det primära att bygga, att skapa, fortsätter Dennis. Som en konstnär.

Första bygget
Dennis har byggt så gott som hela motorcykeln hemma och när han behövt specialverktyg så har han tillverkat dem på jobbet eller fått hjälp av någon kompis. Det tog totalt 8-9 månader att bygga hojen.

- Det är mitt första bygge, annars hade det kunnat gå fortare, säger han. Det är mycket regler man måste tänka på och mycket pappersexercis som ska till för att allt ska bli godkänt.

- I och med att det är ett amatörbyggt fordon, så måste man gå igenom SFRO, Sveriges fordonsbyggares riksorganisation. Man kontaktar dem när man börjar bygga. Jag åkte till Peter Wunch, en av organisationens representanter, för att visa upp hur jag tänkte bygga min motorcykel. Inget behövde vara lackat eller fungera då, bara all utrustning var på plats.

- Peter Wunch kollade mått, utsprång, rätt dimension på bromsar osv. Allt för att cykeln inte skulle bli underkänd när jag byggt klart den.

Nästa projekt
Nu har Dennis ett nytt projekt på gång tillsammans med sin pappa. De ska bygga i vinter och projektet omfattar bland annat "en lång gaffel", men mer vill Dennis i dagsläget inte avslöja.

Dennis gillar att synas och höras med sin hoj och han önskar att fler i hans generation ska börja bygga motorcyklar eller köra customhojar.

- Det hade varit kul om man kunde bilda en klubb eller något liknande, där man samlar likasinnade. Gemenskapen är också en del av nöjet med det här, avslutar Dennis Weberg.

Text och foto: Mikael Nerberg