OPERA Jag får tag på Maestro Mathias Clason själv, när han åker tåg i Wales, på väg till Irland. Omgivningen är vacker och han ger sig som vanligt hän direkt. Vi får dock också växlat några ord om ”Kärlekskriget” som han nyss skrivit. I huset hemma i Billesholm.

Sexton månader efter att Ebba Witt-Brattström gav ut boken "Århundrades Kärlekskrig" sätts den nu upp som opera. Att detta sker så kort tid efter bokens lansering beror på att Mathias Clason, redan innan boken kom ut och han bara läste om den, direkt insåg att det här fanns något att berätta. Också i operaform. Hans specialitet.

Bilden: Ebba Witt-Brattström, Niklas Hjulström, Paula Af Malmborg Ward och Mathias Clason.

- Jag beställde boken och fick den i min brevlåda i Billesholm. Sedan kontaktade jag Ebba Witt-Brattström för jag förstod att hon skulle gilla min idé. Ganska snabbt lyckades vi sedan engagera Paula Af Malmborg Ward som gjort musiken och Niklas Hjulström som regisserar.

”Kärlekskriget” ska ha urpremiär i Vattnäs Konsertlada i Dalarna den 6 juli 2017 och produceras i samarbete med Västmanlands Länsteater.

Stimulerande miljö
Mathias Clason själv bor i ett gammalt K-märkt tegelhus på Torget i Billesolm. Här hämtar han både inspiration och bokstavligen odlar en del av sina övriga intressen i livet. Hans trädgård prunkar från tidig vår tills snön kommer på vintern, av all sköns blommor, växter och ätbara ting. Den karln har inte bara grönt hår utan i sanning gröna fingrar!

 

 

Här inom tegelramarna har han suttit och skrivit. Tänkt och kämpat. Inte har han som vi andra kunnat hänge sig åt att på en het sommardag sitta i en solstol på playan i Helsingborg.

Inte som på Söder
Har det blivit för hett har han istället tagit sig ett dopp i sin blå plastpool i trädgården. För att sedan tänka vidare. Skapa mer,

- Det här är inte Söder i Stockholm där det dräller av olika saker att förströ sig med för trötta konstnärer. Här lever jag inte la dolce vita.

- När jag tappat inspirationen har jag tagit en promenad till vår lokala matbutik och köpt mig några grillade revben och en bulle, skrattar Mathias Clason.

Stor igenkänning
Vad handlar då Mathias Clasons opera ”Kärlekskriget” om? Ja, den bygger ju som sagt på boken ”Århundradets Kärlekskrig” av Witt-Brattström och beskriver kort sagt hur det står och går till innanför fasaden hos ett firat och känt par i den högsta kultureliten i Stockholm. Men även i mindre högborna kretsar är igenkänningen i storyn stor. Ebba, den stridbara och kända professorn i litteraturvetenskap, tillika feminist, som varit med och stridit för kvinnors frigörelse i flera decennier, krigar med ord och attityd mot maken Horace Engdahl, som under tio år var Svenska Akademiens ständige sekreterare och en i den kulturella Stockholmseliten allmänt mäktig, upphöjd och firad man.

Hon tar emot
Boken visar att bakom den ack så fiiina och högkultiverade fasaden är det inte (heller) så mycket bevänt med vare sig jämlikhet eller respekt mellan könen. Paret turas om att kämpa för sitt och förnedra den andre. Konkurrera. Härska. Behärska. Formen kallas för en punktroman och parterna kallas rätt och slätt Han och Hon. Ofta är det Hon som får ta emot.

- Äktenskapet är ju det största dramat, säger Mathias Clason. Oavsett den yttre frihet och jämställdhet vi tycker vi har uppnått visar storyn på ett sätt upp det pris vi betalar för feminismen. Den gamla könsmaktsordningen drabbar fortfarande kvinnorna. Även i de förnämaste kulturkretsar.

Marianne Rönnberg Galmor