DEBATT Tidigt varje morgon vaknar jag och tänker på Gus Dahlström. Ja, det är ju inte så att jag är förälskad i Gus Dahlström, jag bara tänker på honom. 
Första tanken kommer cirka tio i fem på morgonen. Hela jag skakar till och jag tänker ”Gus Dahlström”. Redan efter en halv timme känner jag skakningen igen och samma tanke ”Gus Dahlström”.

Ibland, eller rättare sagt ganska ofta tänker jag på karln flera gånger i timman. Varje gång så skakar det liksom till i kroppen på mig.

 

Nu undrar ni kanske varför… Jo, utanför mina fönster är det ett hål i gatan. Ni som är tillräckligt gamla kommer ihåg att Gus Dahlström också hade ett hål i gatan. Varje gång det kommer en buss som kör ner/över hålet gatan skakar min tillvaro. ”Kabusch” – nu kom det en buss!

Jag vet inte vems hål det är. Gus Dahlström hade fått ärva sitt efter sin far. Här verkar det som om det är tre potentiella ägare. Det kan vara Trafikverkets hål eftersom det har gått en elkabel rakt över vägen i detta hål och Trafikverket har ju behövt el en längre tid nu i samband med tunnel- och järnvägsbygget. Det kan också vara Öresundskrafts hål eftersom det var deras kabel och transformatorstation. Men det kan till och med vara Bjuvs kommuns hål, ty det är ju deras gata! Men å andra sidan kan ju hålet gått i arv från den ena till den andra.

Jag har även upptäck vilket förhållande förare har till ett dylikt hål. I nio fall av tio kör busschaufförer över/i hålet med högsta möjliga fart. ”Kabusch!” I åtta fall av tio kör långtradare över/i hålet med högsta möjliga fart. ”Kabusch!” I hälften av fallen kör mindre lastbilar över/i med högsta möjliga fart. ”Skrammel!” Högsta möjliga fart i de här fallen är, vill jag lova, inte krypkörning, utan så där mellan 50 och 70 km/h, beroende på vilken tid på dygnet det är. Detta är alltså yrkesförare!

Sedan har vi förare av personbilar. De med stadsjeepar och liknande kör efter devisen ”störst, först och snabbast”. Risken att underredet på bilen slår i är nog ganska liten.

Kategorin förare med omvårdade bilar sänker farten och kör sakta över/i.

Förare av sprillans nya bilar stannar och verkar tänka efter om de ska köra över/i hålet eller om de ska gå ur bilen och försöka lyfta bilen över hålet.

Min amatörundersökning visar att

§  äger du inte fordonet - kör så fort du kan!

§  äger du själv bilen – ta det försiktigt!

§  äger banken bilen – ”Oops, hur gör jag nu?”

Jag har tänkt mycket på hur länge detta hål får vara kvar och vem som ska fylla igen det. Sedan kan man även fråga sig vad de ska fylla igen det med. Det bästa hade ju varit asfalt, eftersom vägen på ömse sidor är betäckt med detta.

Ett annat fyllnadsmaterial är ju grus. Jag kan förstå att det är besvärligt och olämplig att asfaltera under vintern.

Det sämsta alternativet, förutom att låta det vara som det är, är mjäll! Jag tror att det är ett tjänstemannaförslag! De stannar med sina fina bilar med logotyper på och går ut och ställer sig vid hålet, kliar sig i huvudet, skakar på huvudet och kör sedan därifrån. Med den blåst som vi oftast har i Billesholm så tar det med all säkerhet flera år innan hålet blir igenfyllt med mjäll! För det är väl det de skakar av sig?

Längs med Järnvägsgatan har boende fått nya ljudisolerande fönster och det är jättebra! Under tiden man byggt om järnvägen har det varit mycket ljud, men alla så har vi haft inställningen att det har varit övergående. Men inget ljudisolerande fönster i världen kan eliminera skakningarna i marken som uppstår när tunga fordon kör över/i ett hål i gatan 20 meter från din bostad.

Kabusch – Gus Dahlström!