DEBATT LSS-boende i Billesholm lämnar en funktionshindrad med stora besvär att organisera, planera, strukturera sitt liv att klara sig själv. Är hen sjuk och ledsen så säger personal att ”vi kan inte sitta hos dig för då kan vi också bli sjuka!” Oftast får hen jaga personal då hen är orolig m.m.

Personen har enorm osäkerhet och oroas lätt vid minsta besvär. Är väl dokumenterad sen tjugo år tillbaka. Ändå kan boendet lämna personen helt själv i stor röra efter en tapetsering i hela lägenheten. (Se filmen).

Personen blir ledsen och förtvivlad och ringer anhörig som får hjälpa till att organisera upp saker och ting. Kommer dit och får se en väldig röra med saker överallt som ska sättas i skåp, på bokhyllor mm, samt tavlor och spegel som ska sättas upp på vägg. Var där två helger och hjälpte och tröstade. Det var än värre än det som syns i filmen.

Nu har det gått fem veckor och ingen har ordnat något. Fy fan. Personen bor i ett LSS-gruppboende med särskild service enligt LSS = Lagen om särskilt stöd. Personal säger att de inte får göra något utan ”du kan själv och kan inte anhöriga hjälpa till?”

Hen skulle också själv ringa till Fixartjänst! Fick telefonnummer av Enhetschefen!

Färdtjänsten raggar - anmälan dröjer
En tisdag i början av april i år blev min anhörig raggad på av en färdtjänstchaufför när hen skulle åka hem från en vårdcentral! Chauffören frågade om de skulle träffas! Min anhörig säger nej jätteförkyld och har feber. Hen talar om detta för personal på boendet direkt när hen kommer hem. Ingen gör något.

Sitter i möte med enhetschefen plus några andra torsdagen efter och får vetskap om detta. Jag säger att detta måste anmälas bums och stoppa denna förare. Ser att enhetschefen noterar saken och tror då att denne anmäler direkt. Icke. utan jag får reda på det då min anhörige ringer mig på lördagen och säger att föraren ringt strax efter 22.00 på fredagskvällen och frågat om de kunde träffas

Jag skickar ett mejl direkt till färdtjänsten och berättar om saken. Den 20 maj blir hen återigen besvärad av en förare som frågar om hen har sällskap och bor själv m.m. Berättar detta direkt för personal när hen kommer hem och Enhetschefen blir informerad. Ingen anmäler saken utan det får jag göra!

Min anhörig är nu jätterädd och vill inte åka färdtjänst mer. Fick besked senare att enhetschefen först på måndagen efter ringt och anmält i första fallet. Hon har ingen koll för det är bättre och snabbare att mejla in en anmälan.

Så här behandlar man i Bjuvs kommun funktionshindrade med stora svårigheter att klara sig själv. Ovanstående är bara ett axplock av saker och ting som inte fungerar. Att kartlägga hens behov och strukturera, planera, organisera och schemalägga vederbörandes liv så att hen slipper oroas och må dåligt, klarar man inte så mitt förtroende för kommunens kompetens att stödja och hjälpa min anhörig på rätt sätt är noll och saken är nu anmäld till IVO = Inspektionen för vård och omsorg.

Förbannad anhörig